حل مسئله مشارکتی

هدف اصلی این پروژه ها، واقعی ساختن تجربه های یادگیری و یادگیری از طریق عمل است. بنابراین، در فرایند اجرای پروژه ها، اولویت با مسئله هاست. به این معنا که پروژه های از طریق مواجهه دانش آموزان با موقعیت های واقعی و یا شبیه سازی شده و تفکر درباره مسائل آغاز می شوند. از این رو، اهداف یادگیری هر یک از پروژه ها درگیر ساختن دانش آموزان با مسائل زندگی واقعی و توانمند ساختن آن ها برای تولید راه حل های عملی برای غلبه بر آن هاست. از این رو، دانش آموزان مستقیماٌ دانش مورد نیاز را دریافت نمی کنند بلکه در فرایند پروژه نیاز به دانش را احساس می کنند و ضرورت یادگیری از طریق کاوش و مطالعه را درک می کنند. در این حالت است که یادگیری معنادار برای آن ها تجربه می شود.

 

 

- عمارت باستانی

عنوان فعالیت

عمارت­های باستانی ( زیگورات چغازنبیل)

خلاصه

 

 

دانش‌آموزان بعد از خواندن درباره تمدن ایلامی (عیلامی) ها و چغازنبیل نمونه‌ای شبیه به زیگورات چغازنبیل طراحی می‌کنند و می‌سازند.

Description: D:\setad ooloom shenakhti\دکتر محمود تلخابی\ساخت چغازنبیل\download.jpg

شکل 1 . چغازنبیل

پایه تحصیلی

چهارم تا ششم

سازمان کلاس

گروه­های دو یا سه نفره

زمان پیشنهادی

2 تا 3 جلسه 45 دقیقه­ای

اهداف یادگیری

-        آشنایی با تمدن‌های باستانی و نقش آن‌ها در فناوری‌های نوین

-        مهارت طراحی، محاسبه و ساخت اشکال سه بعدی (مکعب‌ و مکعب مستطیل)

وسایل مورد نیاز

چسب، مقوا، چینه و یا هر شکل مکعب مربع و یا مکعب مستطیل - به صورت آماده و یا ساخته شده توسط دانش­آموز- که بشود به هم چسباند.

شکل 2 . چینه

 

گام های اجرا

1.       از دانش­آموزان بخواهید منبع مطالعه­ی دانش­آموز را بخوانند و درباره آن در کلاس گفت‌و‌گو کنید. آثار به جا مانده از هر دوره تاریخی نشان‌دهنده دانش و مهارت انسان‌ها در آن دوره بوده است. توجه دانش‌آموزان را به  پیچیدگی ساخت این آثار بدون ابزارهای امروزی و به کمک ابزارهای اولیه جلب کنید. 

2.       شرح مساله: برای دانش­آموزان شرح دهید که به صورت گروهی،  سازه­ای شبیه به زیگورات چغازنبیل طراحی کنند. آنها باید بتوانند تعداد مکعب­ها و اندازه سازه را قبل از ساخت محاسبه کنند و سپس کار ساخت را آغاز کنند.

* زیگورات: زیگورات بنای کوه مانندی با سطح مربع یا مستطیل است و در چند طبقه به صورت پلکانی ساخته می‌شده است. معابد زیادی در تمدن‌های باستانی به این شکل ساخته شده است.

3.       سازه دانش­آموزان باید چهاروجهی باشد و  پنج سطح (طبقه) داشته باشد به طوری که هر سطح، کوچک­تر از سطح پایینی آن باشد. شکل 3 ساختار یک سازه زیگورات را نشان می­دهد.

http://mohammad-tnc.persiangig.com/image/Choghazanbil/3.jpg

شکل 3 . چهار وجه و پنج سطح (طبقه) چغازنبیل

ملاک­های زیر را در اختیار دانش­آموزان قرار دهید.

سازه­ی شما باید

 

Ø     از مکعب­ مربع و یا مکعب مستطیل ساخته شده باشد (دانش­آموزان را تشویق کنید مکعب­ها را خودشان بسازند، بدین ترتیب دانش­آموزان می­توانند مکعب­هایی با اندازه­های مختلف بسازند).

Ø     چهار وجه داشته باشد.

Ø     در هر چهار طرف، پله داشته باشد.

Ø     پنج سطح (طبقه) داشته باشد به طوری که هر سطح(طبقه)، کوچک­تر از سطح پایینی خود باشد.

 

4.       بعد از تشریح مساله برای دانش­آموزان از آنها بخواهید مساله را به زبان خود در قسمت بیان مساله کاربرگ بنویسند.

5.       ایده­پردازی و طراحی: در این قسمت دانش­آموزان باید ایده­های مختلف برای ساخت سازه را بررسی کنند، مناسب‌ترین ایده را انتخاب کنند و سپس طراحی و جزییات آن را مشخص کنند.

6.       در نظر داشته باشید که دانش­آموزان ممکن است طرح خود را به شیوه­های مختلفی آماده کنند. برای مثال یک گروه ممکن است برای هر طبقه یک مکعب مستطیل درست کند

7.        

8.        

9.       انتخاب شده باید درچهارچوب ملاک­های مطرح شده در مورد ساخت باشد که در ادامه توضیح داده شده است. قسمت مربوط در کاربرگ تکمیل شود.

10.    اکنون دانش­آموزان طرح خود در مورد ساخت را روی کاغذ آورده­اند. در این طرح باید کاملاً مشخص شده باشد که دانش­آموزان می­خواهند از چه وسایلی استفاده کنند، چه تعداد مکعب (یا هر وسیله­ی دیگری که برای ساخت انتخاب کرده­اند) لازم دارند و در هر سطح(طبقه) چه تعداد مکعب مورد نیاز است. در این مرحله لازم است به تمام جزییات اجرا  فکر شود. تأکید کنید که بخش طراحی در کاربرگ دانش­آموز تکمیل شود.

11.    ساخت: در گام بعدی دانش­آموزان طرحشان را می­سازند.

12.    ارزشیابی: پس از ساخت، از دانش­آموزان بخواهید کارشان را بر اساس ملاک­های داده شده داوری کنند. همچنین آنها باید در مورد اینکه آیا کار ساخت مطابق با طراحی­شان پیش رفت یا نه و دلایل این انطباق یا عدم انطباق صحبت کنند. تأکید کنید بخش ارزشیابی در کاربرگ دانش­آموز، توسط دانش­آموز تکمیل شود.

13.    از گروه‌ها بخواهید طرح و سازه خود را برای همه کلاس توضیح دهند.

سنجش یادگیری

تکمیل کاربرگ

مشارکت در ساخت و گفتگو

پیوست­ها

منبع مطالعه دانش­آموز

کاربرگ دانش آموز


محصولات

مرکز آموزش

خدمات